Leerprincipes

Voor deze maand vond ik het een goed idee om even back to basics te gaan. Als we onze honden iets willen leren dan moeten we een minimum aan begrip hebben voor hoe een hond leert. Er bestaat iets zoals “Leerprincipes”. Zij beschrijven de verschillende manieren waarop een hond maar eigenlijk zo goed als alle dieren leren waaronder ook de mens.

Er bestaan 4 mogelijkheden:  positieve bekrachtiging, negatieve bekrachtiging, postitieve straf en negatieve straf. Ik verduidelijk dit met het volgend tabelletje.

 

Dus….

Positieve bekrachtiging: het aanbieden van iets goeds (een snoepje, knuffel, vocale bekrachtiging, vrijheid,…) waardoor het gedrag toeneemt.

Vb.: Billie gaat zitten als je met je vinger wijst en “zit” zegt en krijgt daarom een heel lekker snoepje. Billie zal meer geneigd zijn dit gedrag te vertonen in de toekomst.

Negatieve straf: het wegnemen van iets goeds waardoor het gedrag vermindert

Vb.: je kind vloekt aan tafel dus mag die ‘s avonds geen tv kijken. Billie gaat liggen als je met je vinger wijst en “zit” zegt en ziet daarom het koekje dat je in je handen hebt verdwijnen.

Positieve straf: Het aanbieden van iets vervelends (vocale straf, een stamp, een slag met de krant, een tik op de bek, een goede ruk aan de leiband,…) waardoor het gedrag vermindert

Vb.: Billie gaat liggen als je met je vinger wijst en “zit” zegt en wordt vervolgens aan de lijn omhoog getrokken in een zithouding.

Negatieve bekrachtiging: Het wegnemen van iets vervelends waardoor het gedrag toeneemt.

Vb.: Je zet spanning op de lijn en zegt “zit” waarop Billie gaat zitten en je de spanning loslaat. Een onaangename prikkel wordt weggenomen.

Bemerk dat Positief en negatief telkens staat voor respectievelijk het aanbieden en het wegnemen van iets. Bekrachtiging en straf staat telkens respectievelijk voor het toenemen van gedrag en het afnemen van gedrag.

Deze voorbeeldjes zijn erg summier maar deze leerprincipes en -processen vinden elke dag bewust en onbewust plaats. Dit kan dan ook gewild of ongewild zijn. We denken aan de hond die de afstandsbediening steelt omdat die dan wordt beloond door aandacht.

Naar mijn mening wordt nog steeds teveel gebruik gemaakt van de positieve straf en nog veel te weinig van de positieve bekrachtiging. De 2 beste hulpmiddelen zijn, in mijn mening, de positieve bekrachtiging en de negatieve straf. U merkt dus zelf ook dat een louter positieve opvoeding niet bestaat. Er zal altijd straf in betrokken zijn maar in mindere mate. De positieve straf word bij voorkeur zelden gebruikt.

Ik moet de lengte van deze column wat beperken dus heb ik het beknopt gehouden maar indien u hier meer over wil weten raad ik het boek “honden sneller laten leren” van Pamela J. Reid aan.